גניבה בידי עובד

הסבר כללי עבירות גניבה:

חוק העונשין התשל"ז 1977 (להלן: "החוק") מאגד בפרק יא' שכותרתו: "פגיעות ברכוש", שלל עבירות גניבה. העבירות מסודרות בהתאם לרמת החומרה, ומאיזו ישות בוצעה הגניבה, ואיך ניתן להגדיר ולאפיין את מערכת היחסים שבין הצדדים: למשל גניבה מאדם, גניבה ממעביד(גניבה בידי עובד), גניבה בידי עובד ציבור, גניבה בידי מנהל וגניבה בידי מורשה. החוק מייחס חומרה שונה בהתאם למערכת הנסיבתית המגדירה את הצדדים.

כך לדוגמה: גניבה מאדם במובנה הקלאסי (סעיף383 לחוק) היא עבירה שהוענש המרבי בגינה הוא עד 3 שנות מאסר, בעוד שאם עובד גונב ממעסיק המחוקק רואה בכך חומרה יתרה והעונש המרבי הוא עד 7 שנות מאסר.

גניבה ממעביד:

המחוקק רואה בעבירת גניבה בידי עובד חומרה יתרה. ולא בכדי העונש שבצידה הינו עד 7 שנות מאסר .

סעיף 391 מורה, בזו הלשון:

"עובד הגונב דבר שהוא נכס מעבידו, או שהגיע לידי העובד בשביל מעבידו, וערכו עולה על אלף שקלים חדשים, דינו – מאסר שבע שנים"

כדי להרשיע אדם בעבירת גניבה בידי עובד, ראשית, המדינה צריכה להוכיח כי הנאשם עומד בגדרי עבירת הגניבה המנויה בסעיף 383 לחוק.
כדי להבין את הסעיף של גניבה בידי עובד –  נפנה לסעיף המגדיר מהי אפוא גניבה.

מה זה גניבה?

הסעיף המגדיר גניבה מוסדר בסעיף 383 לחוק, המורה:

383. (א) אדם גונב דבר אם הוא –

(1) נוטל ונושא דבר הניתן להיגנב, בלי הסכמת הבעל, במרמה ובלי תביעת זכות בתום לב, כשהוא מתכוון בשעת הנטילה לשלול את הדבר מבעלו שלילת קבע;

(2) בהיותו מחזיק כדין דבר הניתן להיגנב, בפקדון או בבעלות חלקית, הוא שולח יד בו במרמה לשימושו שלו או של אחר שאינו בעל הדבר.

לפי סעיף 383 לחוק – אדם יוגדר כמבצע גניבה אם הוא נוטל ונושא רכוש ללא הסכמת הבעלים, ובלי תביעת זכות בתום לב – כאשר הוא מתכוון בשעת הנטילה לשלול אותו לצמיתות, הרי שמדובר בעבירת גניבה.

עבירת גניבה עונש?

עבירת גניבה הינה עבירת עוון, העונש בגינה הוא עד 3 שנות מאסר. חשוב לציין שסעיף 383 לחוק הוא סעיף יסודי ובסיסי לשלל עבירות הגניבה, העבירה תוגדר כחמורה יותר, בהתאם לנסיבותיה –  העונש יהיה חמור יותר והתביעה תצטרך להוכיח את התקיימות הנסיבות המיוחדות.

מה זה עבירת גניבה ממעביד?

ראשית – בעבירת גניבה בידי עובד(גניבה ממעביד) חייב שהתקיים יחסים של עובד מעביד, חשוב לציין, שהגדרת היחסים של עובד מעביד בדין הפלילי, לא זהה להגדרת יחסי עובד מעביד לפי דיני העבודה.

אם הגונב איננו מוגדר כעובד, לא ניתן יהיה להרשיעו בעבירה של גניבה ממעביד. בעניין זה התייחס המחבר יעקב קדמי, בספרו, "על הדין בפלילים", מהדורה מעודכנת תשס"ו-2005, בעמ' 700, להגדרת עובד, בזו הלשון:

"אין בחוק העונשין הגדרה ממצה של המושג "עובד", בהקשר הנדון כאן; אך מן ההלכה הפסוקה נראה, כי אין המדובר בהגדרה זהה לזו הנוהגת בדיני העבודה וכי המבחן לפיו יש לנהוג הוא: האם בנסיבות העניין חב הנאשם לבעל הנכס 'חובת נאמנות' של עובד למעביד".

סעיף 391 דורש פרמטר נוסף מבחינה עובדתית –  שערך הנכס הנגב עולה על 1,000 ₪.

גניבה בידי עובד עונש:

העונש על גניבה ממעביד:

עבירת גניבה ממעביד הינה עבירה חמורה והעונש בצידה  עד – 7 שנות מאסר.

התייחסות בתי המשפט לעבירת גניבה ממעביד:

תפ 29244-03-12‏ ‏ מדינת ישראל נ' אורלי משומר, הוגדרה חומרת העבירה:
"אין יכול להיות חולק אשר לחומרה היתרה המגולמת בעבירה של גניבה ממעביד. מעבר לנזק הכלכלי שגורמת גניבה "רגילה", לגניבה ממעביד מאפיינים ייחודיים המשווים לה משנה חומרה. כך, בשל ההפרה הבוטה של אותו אמון שנותן המעביד בעובדו, קלות ביצוע המעשה נוכח גישתו הקלה של העובד לרכושו של מעבידו והעובדה כי במקרים רבים, לא ניתן לגלות את מעשה הגניבה"

זימון לחקירה על ידי המעסיק:

על פי רב, כשעובד נחשד בגניבה ממעביד, המעביד מתחיל באיסוף ראיות עצמאי, כדי לאשש את חששו כנגד אותו עובד. עבירת גניבה ממעביד קשה לזיהוי, הואיל ולרב, המעסיק לא נמצא במקום העבודה, והעבירה "מתבצעת במחשכים" ויש מספר של עובדים, וקשה להוכיח מי מהעובדים ביצע את הגניבה.

חשוב להבין – שלא כל הראיות שאוסף המעביד או מי מטעמו כדי לחקור את האירוע, יהיו קבילות בבית משפט. ולכן, אם זומנו אתכם לחקירה בחשד לגניבה בידי עובד ו/או גניבה ממעביד, מומלץ שכבר בשלבי החקירה במקום העבודה או במשטרה תתייעצו עם עורך דין פלילי שמתמחה במשפט הפלילי בכלל ובעבירות הגניבה בפרט.

זומנתי לחקירה על ידי מעסיק:

אם זומנתם לחקירה במקום עבודה, לרב מי שינהלו את החקירה הם צוות ההנהלה הבחירה והקב"ט (קצין הביטחון). החקירה תתנהל כמעין חקירה במשטרה. הקב"ט יטיח בכם טענות, יעמת אתכם עם עדים ועוד.

לכן, אם יש לכם ידיעה שמתנהלת נגדכם חקירה בעבודה או שזומנתם לחקירה בעבודה, אנו ממליצים שכבר בשלב זה תתייעצו עם עורך דין פלילי היות והראיות שנאספו בחקירה במקום העבודה, בין אם מדובר בראיות קבילות אם לאו, הן יועברו לגוף החוקר להמשך חקירה.

חקירה במשטרה גניבה ממעביד:

חקירה במשטרה הינה דבר מלחיץ במיוחד, קל וחומר לאדם הנורמטיבי שאין לו היכרות עם רשויות האכיפה. בעבירות הגניבה על סוגיהן, ובפרט בעבירות הגניבה החמורות יותר(גניבה ממעביד, גניבה בידי מורשה וכו) על פי רב, מדובר באנשים נורמטיביים מבחינת העבר הפלילי שלהם. מי שחשוד בעבירות הגניבה ממעביד, גניבה בידי מורשה וכו', יעבור חקירה ארוכה ואינטנסיבית, היות וחקירות פליליות בנוגע לחשד לעבירת גניבה אלה, רוויות בראיות, עדים ומסמכים.

מדובר בחקירה שהיא מורכבת הואיל ונסיבות ביצוע העבירה הן מורכבות. הגרסה שתמסרו במסגרת החקירה תירשם, ולכן מומלץ לפנות לעורך דין פלילי לפני חקירה ובמהלכה כדי שתגבשו קו הגנה החל משלב החקירה במשטרה.

שימוע פלילי בעבירה של גניבה בידי עובד:

החוק מחייב את התביעה בנסיבות מסוימות, לקיים שימוע פלילי בטרם שמוגש נגד אדם כתב אישום המייחס לו עבירה מסוג פשע. הואיל ועבירות פשע הינן חמורות מאד, המחוקק נותן לחשוד בעבירות פשע ובכלל זה בעבירות של גניבה ממעביד את האפשרות להשמיע את טיעוניו בטרם יוגש כתב אישום נגדו.

אם זומנתם לשימוע פלילי – פנו לעורך דין פלילי. קיימת לכם במסגרת השימוע הזכות לעיין בעיקרי חומרי החקירה וללמוד את טיב החשדות נגדכם. עורך דין פלילי ידע להשמיע את טיעונכם המשפטיים והעובדתיים בפני הפרקליטות וינהל מולם משא ומתן במטרה לשכנעם להימנע מהגשת כתב האישום.

כתב אישום גניבה ממעביד:

אם הוגש נגדכם כתב אישום בעבירה גניבה בידי עובד לפי סעיף 391, הדבר מלמד שלשיטת התביעה יש לכאורה, די ראיות כדי להוכיח כי ביצעתם את העבירה. מעת הגשת כתב האישום ההליך הפלילי נפתח נגדכם, ותוגדרו כנאשמים – על כל המשתמע מכך והשלכות הדבר.

בעבירות הגניבה לסוגיהן סטטוס של נאשם יכול לגרור הליך של פיטורין כנגד העובד והדבר יכול להכניס את האדם למצב של חוסר אונים משווע ולהעמידו בפני שוקט שבורה. היות ועד שלא הסתיים משפטו לא ניתן יהיה להחזירו למקום העבודה. לכן, בעבירות אלה ראוי שתפנו לעורך דין פלילי מנוסה שייצג אתכם מול בית המשפט, וינהל משא ומתן מול הפרקליטות.

לשיחה ישירה עם עו"ד גיא חי, חייגו:

אזורי שירות - עורך דין פלילי:

הבהרה : מטרת הכתובים באתר אינם בשום אופן לשם יעוץ משפטי ו/או חוות דעת משפטית, והשימוש בהם באחריות בלעדית של הקורא.
הכתובים באתר מהווים תיאורים כלליים בלבד ובלתי מחייבים. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמחה בתחום.

פרטי התקשרות

שעות פעילות