קובלנה פלילית – קובלנה פרטית

מהי הקובלנה הפלילית ?

במאמרים רבים ומגוונים באתר המשרד, פרטנו בין היתר אודות שלבי ההליך הפלילי, הסברנו מי הרשויות האמונות על ניהול הליכים פליליים, ומהי המסגרת החוקית המסדירה את הדין הפלילי. 

ראו למשל באתרנו: שלבי ההליך הפלילי, חומרי החקירה בהליך הפלילידיני המעצריםמה זה כתב אישום – ועוד. אתם מוזמנים לעיין במאמרים אלה ונוספים.

במאמר זה, נתמקד בהליך שונה, ו"חריג" לכלל, בדבר ניהול הליך פלילי, מהבחינה הזו, שהליך פלילי מנוהל ע"י מדינת ישראל (הרשות החוקרת: משטרת ישראל והתביעה: תביעה המשטרתית ופרקליטות).

ראה סעיף 11 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982 (להלן: "החוק") אשר קובע את הכלל בהליך הפלילי, בעניין זהות המאשימה :

 "המאשים במשפט פלילי הוא המדינה והיא תיוצג בידי תובע שינהל את התביעה".

הקובלנה הפרטית או בשמה הנפוץ "קובלנה פלילית" (שני מושגים זהים במהותם) מנוהלת ע"י אדם שמגיש את הקובלנה ופותח הליך פלילי נגד ״חברו״. 

החוק מתיר בהליך זה, לכל אדם, להגיש נגד חברו קובלנה, ובסוף ההליך המשפטי ניתן להרשיע את אותו האדם, בכפוף לתנאים מסוימים שבחוק. (הערה: במאמר זה, כשנרשום קובלנה פלילית ו/או קובלנה פרטית הכוונה תהא זהה).

מטרת הקובלנה הפלילית:

מטרת הקובלנה היא להעמיד את הנקבל לדין, ולהביא להענשתו בהתאם לדין הפלילי, לפי עבירות מסוימות ומסויגות, כפי שנפרט להלן – להליך זה השלכות רבות על הנקבל. ואנו נמליץ שאם הוגש נגדך קובלנה פלילית, תיגש/י ללא דיחוי לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי. שימו לב, כי בהליך זה ניתן להשית על הנקבל באם הוכחו עובדות כתב האישום, עונשים כדוגמת מאסר בפועל, מאסר על תנאי, מאסר בדרך של עבודות שירות וכיו"ב.

המקור הנורמטיבי – קובלנה פלילית – קובלנה פרטית:

סעיף 68 לחוק שכותרתו "קובלנה", הוא המקור המסדיר את החוקיות להגשת קובלנה פלילית. אי לכך, החוק מאפשר לכל אדם (בהתאם לתנאים מסוימים) לפתוח בהליך פלילי נגד אדם: 

"על אף האמור בסעיף 11 רשאי כל אדם להאשים בעבירה מן המנויות בתוספת השניה על ידי הגשת קובלנה לבית המשפט" 

סדר בדברים: בהליך הפלילי, המדינה נקראת "המאשימה" והאדם שהוגש נגדו כתב האישום נקרא "הנאשם" – בקובלנה פלילית המושגים שונים. 

מגיש הקובלנה מוגדר כ – "הקובל" והנאשם נקרא: "הנקבל".

לבית משפט השלום הסמכות לדון בהליך של קובלנה פלילית .

הוראות החוק לא מצבים בפני הקובל תלות ברשויות המדינה, ונושא זה חשוב להבנת הסוגיה. הקובל לא צריך בטרם הגשת הקובלנה להגיש תלונה במשטרה, נושא זה מודגש היות וההליך פלילי מתחיל בחקירה משטרתית כנגד האדם החשוד. בקובלנה פלילית, אין הכרח שתתנהל כלל חקירה משטרתית כנגד אותו החשוד, הנקבל. וניתן להגיש קבולנה גם אם הוגשה תלונה נגד אדם והתלונה נסגרה. 

מכאן עולה: הקובלנה הפלילית אינה תלויה ברשויות המדינה, וניתן יהיה להגיש קובלנה גם אם המדינה (המשטרה ו/או הפרקליטות) סבורים שהתיק לא מתאים לניהול הליך פלילי.

באילו עבירות ניתן להגיש קובלנה פלילית?

סעיף 68 שהוזכר לעיל מפנה ל – "תוספת השנייה" בחוק. 

בתוספת השנייה, מנויות עבירות מסוימות, שבהן ניתן להגיש קובלנה פלילית.  לא אחת נתקלנו בקובלים שמגשים קובלנות לא בהתאם לעבירות המנויות בחוק, נבאר סעיף זה:

  1. עבירות לפי סעיפים 189, 190, 192, 194, 196, 223, 334, 336 רישה, 379, 380, 447 זולת אם נעברה העבירה כשהעבריין נושא נשק חם או קר, 452, 494 ו- 496 לחוק העונשין, תשל"ז- 1977, ולמעט עבירות כאמור, שנעברו כלפי בן משפחה; לענין זה, "בן משפחה" – כהגדרתו בחוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א- 1991;
  2. עבירות לפי חוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961, בסייגים האמורים בסעיף 11ה לחוק האמור;
  3. עבירות לפי סעיף 63 לחוק אוויר נקי, התשס"ח-2008, בסייגים האמורים בסעיף 70 לחוק האמור;
  4. עבירות לפי סעיף 61(ג), (ד) ו-(ה) לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007;
  5. עבירות לפי סעיף 3 לפקודת סימני סחורות; עבירה לפי סעיף 23(1) לחוק הגנת הצרכן, תשמ"א- 1981, מחמת הפרה של סעיפים 17 או 18 לחוק האמור או של צו שניתן לפי סעיף 17 האמור;
  6. עבירות לפי סעיף 60 לפקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב- 1972;
  7. עבירות בשל העברת חזקה, סיוע לקבל חזקה וקבלת חזקה, לפי סעיף 108 לחוק הגנת הדייר [נוסח משולב], תשל"ב- 1972;
  8. עבירות לפי חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], תשכ"ט- 1969;
  9. עבירות לפי חוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה- 1965;
  10. עבירות לפי חוק הבחירות לגופים ציבוריים, תשי"ד- 1954;
  11. עבירות לפי פקודת הידיעות הטלגרפיות לעתונות;
  12. עבירות לפי חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א- 1981;
  13. עבירות לפי חוק שמירת הנקיון, תשמ"ד- 1984, בסייגים האמורים בסעיף 21א לחוק האמור;
  14. עבירה לפי סעיף 2 לחוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים, תשמ"ח-1988, בסייגים האמורים בסעיף 8 לחוק האמור;
  15. עבירה לפי סימן א1 לחוק המים, תשי"ט-1959;
  16. עבירה לפי חוק איסוף ופינוי פסולת למיחזור, תשנ"ג-1993, שנעברה ברשות היחיד של הקובל;
  17. חוק צער בעלי חיים, תשנ"ד-1994, בסייגים האמורים בסעיף 15 לחוק האמור;
  18. חוק החומרים המסוכנים, תשנ"ג-1993, בסייגים האמורים בסעיף 15ב לחוק האמור;
  19. עבירה לפי סעיף 243 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965, בנוגע להתקנת צלחת קליטה כמשמעותה בפרק ב'2 סימן ב' לחוק הבזק, תשמ"ב-1982, ובסייגים האמורים בסעיף 266ב;
  20. עבירה לפי חוק הגבלת הפרסומת למוצרי טבק לעישון, תשמ"ג-1983, בסייגים האמורים בסעיף 11א;
  21. עבירה לפי סעיף 243 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965, בנוגע למיתקן גישה אלחוטית כמשמעותו בפרק ו' סימן ה' לחוק הבזק, תשמ"ב-1982, ובסייגים האמורים בסעיף 266ג לחוק התכנון והבניה.

עיון בעבירות שבתוספת השנייה, מעלה שהמחוקק מיקד את הקובל לעבירות שברובן הינן מסוג "עוון" שהעונש בצדן הינו עד 3 שנות מאסר. העבירות שניתן בגינן להגיש קובלנה מנויות בחוק העונשין וחקיקות נוספות.

קובלנה פלילית נגד עובד מדינה:

שימו לב "לא תוגש קובלנה לפי סימן זה על עובד המדינה בשל מעשה שעשה תוך מילוי תפקידו, אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה" ר' ס' 69 לחוק. 

למעשה, לא ניתן להגיש קובלנה נגד "עובד מדינה" בשל מעשה שעשה במילוי תפקידו, גם אם ביצע עבירה בהתאם לעבירות שבתוספת השנייה. ובמילים מדויקות רק בהסכמת היועמ"ש ניתן להגיש קובלנה נגד עובד מדינה. 

הדין והסדר בקובלנה הפלילית:

בהתאם לסעיף 70 לחוק, הוראות החוק הנוגעות לכתב אישום יחולו על  קובלנה, בשינויים לפי העניין.
אי לכך, אנו ממליצים להסתייע בעורך דין פלילי, שבקיא בניהול הליכים פלילים, ראיות וכיו"ב. 

ניסוח הקובלנה: 

בסעיף 85 לחוק, שכותרתו: "תוכן כתב האישום"  מופיעים תנאים ופרטים מסוימים שעל התביעה(כך גם על הקובל) להציג בתוכן כתב האישום, כדלהלן:

  1. שם בית המשפט שאליו מוגשת הקובלנה;
  2.  שם הקובל ומענו;
  3. שם הנקבל ומענו;
  4. תיאור העובדות המהוות את העבירה, בציון המקום והזמן במידה שאפשר לבררם;
  5. ציון הוראות החיקוק שלפיו מואשם הנאשם;
  6. שמות עדי התביעה.

לא אחת נתקלנו בקובלים שהגישו את הקובלנה בניגוד לסדר הדין הפלילי, ולכך השלכות רבות על ניהול ההליך בקובלנה והדבר יכול ויבוא לרועץ נגד מגיש הקובלנה. לעיתים חוסר עמידה בסעיפי החוק ו/או אי ניהול ההליך באופן תקין, בית המשפט יכול להתרשם כי הקובל "אינו מסוגל לנהל בעצמו את ענינו בבית המשפט, או שהוא מנהל את ענינו באופן טורדני" ובית המשפט ראשי להפסיק את הדיון בקובלנה עד שהקובל ימנה לו עורך דין בתוך התקופה הקבוע.

ביטול קובלנה פלילית – שימו לב: 

כפי שהדגשנו לעיל, הדין החל על כתב אישום חל על הקובלנה, בשינויים המתחייבים. 

בהליך פלילי ביטול כתב אישום בעקבות טענה מקדמית שהעלה הנאשם  תזכהו  בדין. 

מנגד, ביטול קובלנה פלילית עקב טענות שהעלה הנקבל יכולות להעמיד לחובת הקובל פיצויים והוצאות משפט.

לאחר הגשת הקובלנה הפלילית:

סעיף 71 קובע כי לאחר שהוגשה קובלנה, בית המשפט יעביר העתק ממנה לפרקליט המחוז שבו הוגשה; ההליך ינוהל ע"י הקובל ו/או עורך דינו, אלא אם פרקליט המחוז הגיש לבית המשפט, תוך חמישה עשר ימים, שהפרקליטות תנהל את התיק.

קובלנה פלילית סיכום: 

אנו ממליצים להיוועץ בעורך דין פלילי בטרם הגשת קובלנה ו/או אם הוגשה נגדך קובלנה, כדי למנוע טעויות שיכולות להשפיע רבות על ההליך ואחריו. 

לשיחה ישירה עם עו"ד גיא חי, חייגו:

אזורי שירות - עורך דין פלילי:

הבהרה : מטרת הכתובים באתר אינם בשום אופן לשם יעוץ משפטי ו/או חוות דעת משפטית, והשימוש בהם באחריות בלעדית של הקורא.
הכתובים באתר מהווים תיאורים כלליים בלבד ובלתי מחייבים. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמחה בתחום.

פרטי התקשרות

שעות פעילות

נא מלאו פרטים ונציגנו יצרו עמכם קשר בהקדם